Mobily, notebooky, sociální sítě… Archa číslo 3/2017 je hodně „technologická“

Napsal: kancelar | Dne: 30 března, 2017

Kategorie: Informace z ČRDM a Krajských rad DaM Novinky

Mobily, notebooky, sociální sítě… Archa číslo 3/2017 je hodně „technologická“
 

 

Čípak je to smartphone? táže se třetí letošní číslo zpravodaje Archa.

 

V oné řečnické otázce imaginárních vedoucích, pátrajících po původu hlasitého vyzvánění – dost možná při pokusu sdělit malým svěřencům cosi důležitého – je vlastně obsaženo ústřední téma nové Archy. Počítače, notebooky, tablety, mobily – a vůbec „všechny ty internety“ a fejsbůky… V kontextu spolkové práce s mládeží, ovšemže. Neboli, jak to výstižně shrnula do titulku svého úvodníku Lenka Sivá z organizace Erasmus Student Network CR: samozřejmosti k nezaplacení.

„Vytáhnu z kapsy smartphone, otevřu mapu, a svět je zachráněn. Kdy mám jít do školy? Kam patřím? Kdo jsou moji spolužáci? To jsou jenom další otázky, které si zahraniční studenti (a studenti všeobecně) setkávají poměrně často. Sociální sítě jsou v tomto ohledu skvělým nástrojem pro sdělování informací. Vždyť si jenom uvědomte, kolik z nás využívá Facebook, a udržuje tak vztahy nejen s kamarády, ale také s kolegy či různými skupinami, na kterých jsme kolikrát při svém pobytu v zahraničí skutečně závislí,“ upozorňuje autorka úvodníku.

Věra Žůrková, jež se dlouhodobě věnuje výzkumu v oblasti používání nových technologií, resp. médií dětmi a dospívajícími, ve svém článku pro Archu zase rozbírá, proč dětem nebrat tablety a telefony. „Pro většinu rodičů je používání technologií dětmi otázkou míry. Univerzální množství ale neexistuje, pro některé dítě to může být hodina denně, pro jiné celá sobota. Vždy je třeba vzít v potaz kontext další aktivity dítěte. V případě, že to vypadá, že dítě tráví ´příliš´ času s technologiemi a vede to k jeho izolaci, nemusí být na vině samotné technologie a jejich zákaz by k ničemu nevedl,“ píše spolupracovnice Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny Věra Žůrková. A dodává: „K omezení používání technologií nejlépe přispívá pozitivní motivace. Je třeba se dítěte ptát, co ho baví, a spolu s ním hledat způsoby, jak jeho zájmy rozvíjet.“

O svoji zkušenost z každodenní praxe se podělil se čtenáři Archy Roman Buchtel – Růža z Klubu Pathfinder. V úsporném příspěvku, trefně nadepsaném ***ANALOG***, se zabývá úkazem, pro nějž je charakteristický výskyt obličejů nasvícených displeji mobilů. „Jakožto dětská organizace se, stejně jako ostatní, potýkáme s fenoménem ´modré tváře´. Ať připravíme sebepoutavější program, najdou se děti, které nedokáží svůj mobilní telefon odložit. Pak nastává nerovný boj o to, zda se nám je podaří vtáhnout zpět do analogu,“ popisuje jednu z výzev, jež před vedoucí dětských spolků staví naše doba s jejími technologickými „zázraky“.

Nová Archa přináší ještě mnohé další tematické (a pochopitelně i jiné) příspěvky, a tak výše vybrané citace berte jen jako jakousi jejich drobnou degustaci. Ostatně, číslo 3/2017 je v elektronické verzi připojeno hned pod tímto textem, takže už snad zbývá jenom listovat a číst…

http://www.adam.cz/clanek-2017030093-mobily-notebooky-socialni-site-archa-cislo-3-2017-je-hodne-technologicka.html

Related Images:


Naši partneři