Asociace turistických oddílů mládeže – Co dělat na online schůzkách? Vyzkoušejte třeba tyto aktivity…

Napsal: kancelar | Dne: Listopad 23, 2020

Kategorie: Databáze her, náměty na činnost on-line Novinky

Asociace turistických oddílů mládeže - Co dělat na online schůzkách? Vyzkoušejte třeba tyto aktivity...

https://www.a-tom.cz/clanek/19333-co-delat-na-online-schuzkach-vyzkousejte-treba-tyto-aktivity?fbclid=IwAR0KSq3MOwY8KXVIDEKcyqnVtC6vKbyde8T8x98A4xmVNa3-aoHw3-9qYs0

Klasická činnost tomíků se v současné době opět přeruší. Nevíme, na jak dlouho, ale víme, že nechceme o kontakt s dětmi přijít. Možná si říkáte, že není dobré akce přesouvat do online prostředí, že tam děti budou trávit dost času svého volna či distanční výuky ve škole. Ale máte lepší řešení? Pokud se do online světa provizorně nepřesměrujete, zbývá vám druhá varianta – oddílovou činnost zcela přerušit, v kontkaktu s dětmi nebýt, nerozvíjet oddílovou pestrost. Tedy, dejte online schůzkách šanci – o kontakt nepřijdete a při troše snahy objevíte zajímavé možnosti, které byste s oddílem ve vaší klubovně nevyzkoušeli. Tedy, pojďme se i my, vedoucí, trochu posunout ve vedoucovské roli:)

Nížě představujeme aktivity založené na potkání se v online klubovně vytvořenou třeba přes Google Meet. (Přečtěte si článek o tom, jak Google Meet založit, jak si zřídit účet s doménou tomici.cz a další – zde.) U většiny online aktivit budete potřebovat sdílet svou obrazovku, což ale Google Meet umožňuje přímo z hlavního menu.

Všechny níže nastínené možnosti patří mezi online nástroje, lze-li je tak nazvat. Snažili jsme se sepsat aktivity, u kterých využijete přímo techniku – notebook, internet či chytrý telefon. Znáte-li nějaké další obdobné aktivity, sem s nimi:) U některých aktivit doporučujeme rozdělit oddíl na chvíli na menší skupinky, hry si užijí lépe. Videomístností v Google Meet si můžete založit více, proto není problém část dětí na chvíli přesměrovat jinam. Na závěr úvodu ještě dodáme, že u hříček níže popsaných není nutná registrace dětí, ty se připojí jen pouhým odkazem, přepsáním kódu apod. Pro menší děti je někdy přepnutí stránky na zaslaný odkaz trochu náročnější, ale rodiče jim jistě rádi pomohou. U mobilních telefonů lze pak překlikávat aplikace z videohovoru Google Meet na stránku aplikace.

Kahoot (https://kahoot.com)

Tento nástroj určitě znáte, ale pokud ne, neváhejte, děti pobavíte! Na stránce www.kahoot.com může vedoucí po registraci (zdarma) kliknout na “create” (vytvořit) a připravit pro oddíl sadu otázek s jednou správnou odpovědí či s výběrem ANO-NE. Otázky z oddílového života děti na schůzce nadchnou, uvidíte! Ke každé otázce můžete připojit obrázek, dále u každého úkolu určíte čas (kolik vteřin na odpovědi děti mají) a bodové ohodnocení. Během chvilky máte krásný kvíz, který kliknutím na “play” (hrát) a “teach” (učit) uvedete v život. V momentě, kdy máte na schůzce dav nadšených tomíků, je stačí vyzvat, aby vzali do ruky mobily a do prohlížeče napsali www.kahoot.it. Na této stránce budou moci zadat PIN (ten jim sdělíte, neb Kahoot vám jej určí) a svou přezdívku, vy mezitím nasdílíte svou obrazovku, takže všichni na notebooku uvidí jednotlivé otázky a svůj mobil použijí jako ovladač – vybírají odpovědi. Nebojte se toho, popis vypadá složitě, ale je to opravdu snadné.

Po spuštění hry postupně projdete všemi otázkami (bohatě stačí 10 otázek a zaberete s tím zcela určitě nejméně 20 minut). Po celou dobu hry budete neustále vidět pořadí hráčů (nerozhoduje jen správnost odpovědí, ale i rychlost odpovědí), na konci vás Kahoot provede i virtuálním vyhodnocením. Krásná zábava! A vsaďte se, že k monitoru přokováte i některé rodiče dětí.

Kde to sakra…? (https://kdetosakra.cz)

Znáte vy či vaši tomíci své okolí? Uvidíme:) Přejděte na stránku www.kdetosakra.cz a vyberte jednu ze 4 možností zkoušek. Vřele doporučujeme tu poslední: “zadat vlastní místo”. Ať už zadáte adresu klubovny či si každý hráč zadá své bydliště, pobavíte se. Po zadání místa a radiusu (0-10 km) vás čeká 5 kol, v kterých budete mít za cíl díky street view od Google map určit co nejpřesněji, kde se na mapě nacházíte. Po každém kole vidíte správnou odpověď a přesnou vzdálenost místa správného od vámi určeného. Po 5 kolech vás čeká celkové vyhodnocení. Možná budete překvapeni, jak málo znáte své okolí:)

Šibenice (https://learningapps.org)

A nejen to! Na stránce https://learningapps.org/createApp.php najdete velkou řadu možností, co připravit pro svůj oddíl. Třeba klasickou šibenici (sice nevytváříte dětem šibeničku, pouze trháte lístky z kopretiny, princip je ale stejný). Vyberte si na stránce češtinu a poté zvolte “šibenice” – “vytvořit novou aplikaci”. Následně nastavte vše potřebné, hlavně samozřejmě slova či celé věty k hádání, vše můžete doprovodit fotkou, hudbou či nějakým doprovodným textem. Po spuštění hry budou moci děti hádat písmenka, které jim buď odkryjí část textu při správné volbě, či jim uzmou jeden lístek. Zda budete hrát na schůzce s více dětmi najednou, či jim tuto aktivitu připravíte a nasdílíte k osamocené hře, je jen na vás. Celá aplikace Learningapps umožňuje tvorbu dalších skvízů, spojovaček doplňovaček apod.

Odkrývání fotek (https://www.hranostaj.cz/hra3679)

Díky jednoduchému progránku (můžete si stáhnout ze stránky https://www.hranostaj.cz/hra3679) si vytvoříte sadu fotek, které děti následně odkrývají a hádají, co se skrývá pod dlaždicemi. Jedná se o jeden soubor, který si stáhnete do počítače a do stejné složky nahrajete pár fotek přejmenovaných na 1.jpg, 2.jpg apod., podle toho, jak chcete, aby šly obrázky v odkrývačce za sebou. Dopředu si můžete nastavit počet družstev a těm připisovat kliknutím body za správné uhodnutí obrázku (třeba tomíka z vašeho oddílu). Soubor spustíte, dětem nasdílíte vlastní obrazovku a pak už jen odkrýváte podle toho, co vám děti říkají např. D3, B7, A1 apod. Obrázek se postupně odkrývá. Lze si rovněž zapnout mód, kde se podle nastaveného časového intervalu odkrývají náhodné dlaždice. Doporučujeme vybrat fotky spíš detailnější, než focené z dálky. Jinak se může stát, že celý obličej tomíka se vejde do jednoho políčka a uhádnutí je tak snadné:)

Myšlenková mapa (https://coggle.it)

Krásné grafické ztvárnění myšlenkových pochodů vašich tomíků. Tzv. myšlenkové mapy jsou dobře popsané na internetu – trochu zagooglete, ať dostane alespoň základní povědomí, které dětem v oddíle na úvod této aktivity představíte. Pak se už vrhněte na akci – na stránce https://coggle.it/ po přihlášení vyberte způsob využití (třeba “other”) a “mind map”. Pak již jen každý tomík klikne na “create diagram” a tvoří třeba asociace k vašemu oddílu, myšlenkové pochody po vyslovení jména tábořiště nebo třeba takřka encyklopedické znázornění světa Harryho Pottera – je to jen na vás, možností, jak využít myšlenkových map, je spousta a vy přijdete jistě na další:) Výsledkem vám bude velmi pěkný diagram spojek a čar, kde se z jednoho startovního slova dostanete přes různé asociace na desítky dalších slov. Stojí za vyzkoušení.

Poznej, co kreslím… (https://gartic.io)

Další prima způsob, jak se s tomíky na online schůzce pobavit. Na stránce Gartic.io (https://gartic.io/) je vaším úkolem kreslit předem stanovená slova a ostatní je mezi tím hádají. Celé kreslení se dá buď ovládat myší, pokud pracujete na počítači, nebo prstem na displeji, pokud máte tablet či mobilní telefon. Na stránce kliknete na modré tlačítko “Místnosti” a zde “Nová místnost”. Poté již nastavíte celkový počet bodů, do kterého se bude hrát, kolik bude maximálně hráčů a vyberete si téma slov, které budete kreslit. Dále znovu potvrdíte tlačítkem “Nová místnost” a počkáte, až se vám přehraje povinná reklama. Po ní již získáte odkaz, který rozešlete dětem a čekáte, než se do hry připojí. Hru ve vhodný okamžik tlačítkem spustíte. Celé to funguje tak, že když jste na řadě, systém vám nabídne 2 slova (např. dům, les, lahev…) a vy si vyberete, které z nich budete kreslit. Pak hned začnete malovat a ostatní sledují, jak jim před očima roste něco zajímavého. Co nejrychleji se snaží napsat správnou odpověď a za ní získat body. Systém funguje kompletně v češtině, a tak je vhodný i pro menší tomíky. Pokud si troufnete, můžete si vytvořit vlastní sadu slov, třeba s oddílovou tematikou.

Hravé programování SCRATCH (https://scratch.mit.edu)

Pokud s dětmi chcete vyzkoušet základy programování a animace, jazyk SCRATCH je přesně to, co hledáte. Na výše uvedených stránkách naleznete prostředí, které lze snadno přepnout do češtiny. Děti zde mohou pomocí jednoduchých příkazů animovat kreslené postavičky. Jedná se o zábavnou aktivitu, která navíc děti učí přemýšlení o posloupnosti příkazů. V online prostředí pod sebe přehledně řadíte příkazy typu „popojdi o 10 kroků dopředu“, „otoč se o 90 stupňů“ apod. Animovaná postavička pak provede přesně to, co jí dáte za úkol. Při online schůzkách lze s dětmi projít základní pravidla fungovní SCRATCHe a následně společně tvořit jednoduché animace, příběhy, pohádky. Pokud byste do SCRATCHe chtěli proniknout více, zde naleznete odkaz na učebnici pro páťáky: https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly

Pokud byste chtěli s nějakou aplikací poradit, neváhejte kontaktovat Tomka Hurta (tomek@a-tom.cz) a Ondru Šejtku (ondra@a-tom.cz).

Ondra Šejtka a Tomek Hurt

Tipy na oddílové aktivity v onlajn době

15. 11. 2020 Ondra

Ve čtvrtek 12. listopadu se sešlo více než 50 tomíků na video diskuzi a debatovali o oddílovém programu v době, kdy se nemůžeme s dětmi potkávat. Požádali jsme několik oddílů o popsání jejich nápadů, jak oddílový program řeší. Sešla se hromada nápadů a my ji přinášime i vám všem. Popisované aktivity jsme rozdělili do 3 kategorií: VÝZVY, PUTOVÁNÍ, HRY. Pod každým tipem naleznete kontaktní údaje pro případné dotazy.


VÝZVY


PUTOVÁNÍ


HRY


Výzvy

Týdenní výzvy vedoucích (TOM Sirius Ostrava)

Hlavním motorem této výzvy jsou vedoucí, ale ne ve smyslu vymyslím úkol a nechám ostatní plnit. Je to právě naopak. Daný vedoucí si vymyslí výzvu pro sebe, a naopak se snaží nalákat ostatní členy i nečleny oddílu, aby se k němu přidali a on v tom nebyl sám. Výzva se plní celý týden. Jak to probíhá v praxi? Výzvu si na daný týden připraví vždy dva vedoucí. Na Instagramu https://www.instagram.com/siriustom/ vyrobí upoutávku a hecují ostatní, aby se k nim přidalo co nejvíce dětí. Výzvy jsou různorodé od vysloveně sportovních, třeba každý den si zaběhej, každý den jdi na procházku, přes vzdělávací výzvy – každý den si přečti deset stránek knížky, společenské výzvy – uvař jídlo pro celou rodinu, až po humorné výzvy – například vyber si pouze jednu část příboru (lžíci, vidličku nebo nožík) a všechny jídla jíš pouze daným jedním kusem příboru. Členové i vedoucí navzájem sdílí své výsledky, chlubí se úspěchy a také hlásí, že se jim daný den nepodařilo výzvu splnit. Plnění výzev je dobrovolné, ale zúčastněným po splnění výzvy přináší body do celoročního bodování.

Standa Prais (TOM Sirius Ostrava), prais@seznam.cz

Legionářská výzva (TOM Rokytná)

Ku příležitosti vzniku samostatného československého státu se tomíci rozhodli přijmout výzvu „Dostaňme legionáře domů“ a během středy 28. 10. 2020 se vypravili do přírody. Samozřejmě ne s celým oddílem, ale každý sám, případně se svou rodinou. Výzva vznikla v našem brněnském oddíle TOM Rokytná a po zveřejnění na Facebooku se rozšířila po celé republice. Cílem bylo připomenout si osudy legionářů, kteří se významně podíleli na vzniku naší republiky. A aby se legionáři dostali domů, museli urazit cca 29 000 km. Výzvy se účastnilo celkem 203 lidí. Celkem ušli 1635,7 km a při avizovaném přepočtu (1 km ve skutečnosti = 20 km legionářských) jsme legionáře tedy dostali nakonec opravdu domů. Je to krásných 32 714 Km. Výlety se uskutečnily po celé naší republice: Jeseníky, Brno, Rapšach, Kralovice, Beskydy, Ostrava, Jizerské hory, Polabí atd., ale také Polsko, Rakousko. Dokonce máme i několik rekordů. Nejstarším účastníkem byla 80letá babička, nejvíce kilometrů na jednu osobu bylo 27 km a nejpočetnější oddíl, který se do výzvy zapojil, byl TOM Práčata Rapšach. Našim cílem bylo připomenut osudy statečných legionářů, kteří se nemalým dílem zasloužili o vznik naší nové Československé republiky. Protože naše oddíly nejen děti baví, ale také nenápadně vzdělávají a vedou je k vlastenectví.

Poznámka: o toto spojení aktivity s historií republiky měly velký zájem i média, pořad Zprávičky dokonce nabídl, že kdyby o akci věděli dopředu, přijel by i štáb a doprovázel nějakou ze skupinek tomíků. Výzva ostatním mimo oddíl šířena přes web a hlavně přes Facebook stránku Asociace TOM a také skupinu „tomíci na síti“.

Regina Böhmová (TOM Rokytná), aniger@centrum.cz

T.O.M. (TOM Sůvy)

Sůvy se i přes ztrátu podzimních prázdnin doma nenudí – na klubovně se jim objevil tajemný náborový plakát s QR kódem, který je odkázal na ještě o něco málo tajemnější webové stránky. Zjistily, že mají možnost zapojit se do výběrového řízení T.O.M. – Tajné Organizace „M“ (eM je prozatím tajné) a tak také s chutí učinily! Od plánovaného začátku podzimních prázdnin probíhá ve formě výzvy (nepatrně podobné té Hořcové) první kolo výběrového řízení do již výše zmiňované organizace. Děti si úkoly nechávají schvalovat na emailu, který jsme speciálně pro naši celoroční hru založili, a my se zde s nimi snažíme komunikovat, jak nejvtipněji to dovedeme. Samy úkoly jsou postaveny především na budování dovedností, na snaze děti propojit i za současné situace a samozřejmě i na tom, na čem stojí snad celý náš oddíl – na potřebě se společně bavit. Téma si udržíme celý rok, budeme ho postupně rozvíjet korona nekorona, a na táboře (který už snad online nebude) vygraduje v celotáborovku s názvem PO-T.O.M. Jednotlivé úkoly a další informace naleznete na stránkách: https://t-o-m8.webnode.cz/

Martin Jinřišek (TOM Sůvy), jindrisekmartin@gmail.com

Zažij podzim (TOM Dakoti)

Když tomíci nezažijí podzim v oddíle, mohou jej zažít doma, ale přitom stále s oddílem. Nesoutěžní výzva obsahuje 13 tematicky zaměřených úkolů, ale lépe řečeno spíš zážitků. Podzimní zaměření úkolů, kdy jsou děti motivovány jejich zažitím, ne poměřováním s ostatními. Ideální je sbírat fotografie a vydávat je v článcích, fotoreportech (například zde a zde), Facebooku apod., průběžně zveřejňovat a tím podněcovat ostatní k jejich plnění. V době koronaprázdnin ideální činnosti pro celou rodinu. Příloha ke stažení zde – Grafické zpracování výzvy (.pdf a .psd) 

Tomek Hurt (TOM Dakoti), hurt.tomas@gmail.com

Virtuální vandr (TOM Stopaři)

V rámci oddílu jsme vyrazili na virtuální vandr. Ač se nemůžeme potkávat, tak prožíváme stejná dobrodružství, jako na běžné výpravě. 2x týdně děti dostávají emailem zadání úkolů, které simulují reálný vandr. Např. musí si zabalit věci na výpravu, přespávají na karimatce ve spacáku, musí sami vařit večeři (všichni stejné jídlo), musí vyfotit západ slunce, upéct si buřta apod. Kromě těchto zážitkových úkolů mají děti úkoly, díky kterým se učí nové aktivity, např. vyhledávání v jízdním řádu (plánují cetu do dalšího místa výpravy), zjišťují informace o úsecích výpravy pomocí vyhledávání na webu apod. Výzva je určená dětem 2. stupně, které jsou schopny sami pracovat s počítačem. Řešení úkolů posílají vedoucím emailem. Díky tomu se učí jak pracovat s emailem, jak mají psát oslovení apod. Snažili jsme se vymyslet takové úkoly, které děti nejen pobaví ale něco zajímavého se při nich i naučí. Jak se nám daří můžete sledovat na Facebooku oddílu (https://www.facebook.com/stopari.tom)

Jirka Černer (TOM Stopaři), cernerjiri@stopari-jirkov.cz

Koronachallenge (Oddíl Poutníci)

Koronachallenge byla výzvová hra motivovaná úvodním videem. Jednalo se o soubor výzev, které byly různě bodově ohodnocené a hlavně přibývaly v průběhu času. Některé výzvy zůstávaly a bylo je možné plnit kdykoli, jiné se objevily pouze na víkend či na daný týden (zejména křížovky a kvízy). Jednotlivé výzvy naleznete zde: https://oddilpoutnici.cz/koronachallenge Úvodní video zde: https://www.youtube.com/watch?v=otUFQlIoqCs

Ondřej Opičák Turek (Oddíl Poutníci), ondra.opice@gmail.com


Putování

Putování po QR kódech (TOM KADAO)

V rámci oddílu jsme vytvořili akci, kdy děti putovali po městě a jeho kolí pomocí QR kódů. Vždy při vyfocení QR kódu umístěného na A5 kartičce v terénu se jim zobrazilo nové místo přes aplikaci Mapy.cz.

Jak na QR kódy v Mapách.cz?

Není den, kdy bych na mobilu neotevřel aplikaci Mapy.cz. Tato aplikace je prostě famózní. S její pomocí jsem trefil po turistické značce na vrchol Lysé hory, ukládal si navštívená místa na Islandu i v Norsku nebo s offline navigací projel národní parky na západě USA. Teď se autoři opět vyznamenali a vytvořili zajímavou funkci, pomocí které můžeme vygenerovat odkaz na kterékoliv místo na světě nebo ještě lépe QR kód, který umí toto místo na mapách zobrazit. Jak na to? Nebudu se zbytečně rozepisovat, mrkněte zde: https://www.youtube.com/watch?v=A1begHRnCmY

V QR kódech může být uloženo několik vlastních bodů, celá trasa, nebo třeba jen místo, kde je ukrytý poklad. My jsme využili QR kódů k hledačce, na jejíž konci byl ukrytý poklad. Každý QR kód vytištěný na cedulce ukazoval, kde se nachází další cedulka s QR kódem. Kdo došel až nakonec, dozvěděl se, kde je ukryta odměna pro šikovného badatele. Pokud nepošlete děti do lesa jen tak, aby se prošli, ale pustíte jim video, ve kterém meteorit zpustošil krajinu a vědci je vyslali do oblasti prozkoumat území, jistě pro ně bude mít tato hra úplně jiný náboj. Naši hru najdete pro inspiraci zde: https://www.kadao.cz/?str=vypravy/vyprava&id=570

Jen pozor na tři drobná úskalí, na která jsme během týdenní hry, kterou si prošlo cca 40 človíčků, narazili.

  1. Občas se stane, že aplikace načte informaci z QR kódu, ale na Mapách.cz se místo nezobrazí. V tomto případě stačí aplikaci ukončit (úplně vypnout) a načíst QR kód znova (nezapomeňte mít zapnutá data). Pak už to opět šlape.
  2. GPS v mobilu mohou mít nepřesnosti i v řádech metrů, je třeba s tím počítat při ukrývání malých věcí. Někdy je také třeba chvíli počkat, než se GPS chytne.
  3. Doporučení: Po naskenování QR kódu a zobrazení bodu na mapě je více než vhodné si bod uložit, aby se vám neztratil (stačí na bod ťuknout a dát Uložit, je to jednoduché, vyžaduje to ale přihlášení k účtu Seznam).

Do QR kódu nemusíte uložit jen body v mapě, ale spoustu jiných objektů, například obrázek, odkaz na webovou stránku, GPS souřadnice, text, obrázky stromů s popisky, mapové značky a kdoví co ještě. Stačí využít některý z bezplatných generátorů, třeba jeden z těchto: www.qrgenerator.cz nebo www.flowcode.cz.

Adam Weicht (TOM KADAO), adam.weicht@seznam.cz

Strašidýlková cesta (TOM Rokytná)

Každý rok pořádáme tuto akci pro veřejnost. Vzhledem k situaci jsme ji uspořádali aspoň pro oddílové děti, abychom byli schopni dodržet všechna opatření. Děti na cestu vyráží s lampiony, chodí po stanovištích a plní jednoduché úkoly, překážková dráha apod. Cesta je vždy na nějaké téma, letos to bylo Brněnské pověsti. A tak děti mohly z dálky vidět hrdiny z těchto pověstí. Za splněný úkol dostanou malou odměnu, bonbón, arašídy, lízátko. Na cestu se bylo nutné přihlásit přes mail. Pak účastníci obdrželi místo startu, podrobný popis stanovišť, co kde mají dělat a čas kdy mají být na startu.

Regina Böhmová (TOM Rokytná), aniger@centrum.cz

Fabuláčci alias kešky (TOM Zlaté šípy)

Jde o třítýdenní aktivitu podobnou hledání kešek. Tedy hledání zajímavých věcí na hezkých místech. V našem případě se hledají skřítci Fabuláčci, což má návaznost na motivaci oddílového bodování. Děti mohou vyrážet sami nebo s rodinou, odpoledne, o víkendu, zkrátka tehdy, kdy se jim to hodí. V okolí města se nachází 15 zajímavých míst, kde jsou schovány krabičky s Fabuláčky, dřevěnými postavičkami. Fabuláčka získá ten nejrychlejší a za něj do krabičky dá nějakou jinou hezkou věc, kterou přinesl. Další nálezce si může odnést věc, kterou najde, a dá do krabičky zase tu svoji. Zároveň si každý bere fotku Fabuláčka, které jsou uvnitř uloženy. Ze získaných fotek z jednotlivých míst si pak každý skládá své album s Fabuláčky. Na daném místě se zároveň každý podepíše, ať ostatní vidí, kdo už tam byl. Pořídí selfí, které my následně umístíme na webové stránky. Snažíme se o co největší zpětnou vazbu, vyzýváme, ať posílají fotografie a píšou své zážitky na Messenger. Mapu míst a informace k nim máme uvedeny na webu. Dvě třetiny míst jsou umístěny poblíž města, ať mohou děti vyrazit odpoledne a zbytek je ve vzdálenějších lokalitách, vhodných na půldenní či celodenní výlet. Podrobnosti najdete na https://zlatesipy.tomici.cz/fabulacci-2-2/

Ivo Skoček (TOM Zlaté šípy), skocek@seznam.cz

Gamebook (TOM Zlaté šípy)

Hra je vytvořena podle knižní předlohy Gamebook. Existuje daná příběhová linie, kterou lze projít více cestami, podle rozhodnutí, které činí hráč v určitých bodech. Každý bod představuje reálné místo v krajině, body jsou zaznačeny do mapy, kterou hráči dostanou na začátku hry. Na každém místě, které představuje např. studánku, sochu panny Marie, až po dračí jeskyni, najde hráč část příběhu a na některých místech se cesta dělí na dvě a podle toho, co se v příběhu odehrává, hráč vybere, kterou z cest chce pokračovat. Hráči mohou také získat různé artefakty či se zúčastnit boje s hrací kostkou. Např. když narazí na Démony, zažene je za pomocí růžence, který musí získat na jiném místě od panny Marie.

Broňa Mojžíšek (TOM Zlaté šípy), avark@seznam.cz

Schoval jsem vám (TOM Dakoti)

Pro oddíl specifické číslo 13 se stalo putujícím štafetovým kolíkem. Před samotnou hrou jsme tomíkům vysvětlili pravidla a navnadili k tomu, aby se přihlásili do hry. Následně jsme vytvořili posloupnost hráčů (a v průběhu hry ještě porůznu připojovali další, kteří se nestihli/nemohli přihlásit včas). O co ve hře jde? První v řadě schová jistý předmět (u nás plechová třináctka) a místo schovky sdělí druhému v pořadí. Ten se vypraví v co nejkratší době na dané místo předmět objevit, podepsat se do archu a uschovat předmět na jiné zajímavé místo. Následně dá vědět zase dalšímu v pořadí a děj se opakuje. Vedoucí v den zahájení hry vyvěsil přesná pravidla na web (zde) a odeslal hráčům plus jejich rodičům SMS se informací o zahájení akce a hrubým popisem, odkazem na web. V další SMS pak každému hráči (a rodiči) přišla zpráva s kontaktem na následujícího hráče (a jeho rodiče) v pořadí. V průběhy hry doporučujeme aktualizovat článek s pravidly o fotografie jednotlivých skrýší, popisovat průběh a stav hry na Facebooku apod. Příloha ke stažení – arch (připojen ke štafetovému předmětu (.pdf a .docx))

Tomek Hurt (TOM Dakoti), hurt.tomas@gmail.com

O poklad Babinského (TOM Rokytná)

Od začátku karantény hrajeme hru O poklad Babinského. (Babinský byl loupežník, jak praví pověst, a byl vězněný u nás na Špilberku odkud několikrát uprchl). Děti byly informovány, že tento Babinský zde někde ukryl poklad a má spoustu skrýší, kde nechal pár mincí. Děti mají za úkol najít tyto skrýše a vzít si jednu minci. Za 4 mince dostanou jeden klíč k pokladu. Aby mohly vyrazit k pokladu, musí mít 12 klíčů. Cesta za pokladem je naplánovaná na 13.12.2020. Ovšem klíče mohou získat i jiným způsobem. Na každý týden vyhlašuji nový úkol. O tom, jak jej splnily, se přesvědčím na online schůzce. Úkoly jsou různé např. udělat herbář z listů, upéct strašidlo z jakéhokoli těsta (to souviselo to se Strašidýlkovou cestou) atd. Ovšem největší úspěch měl úkol plnit Modrý život. Kde jsem trochu pozměnila kolonky, něco zůstalo stejné a něco jsem přidala. Cvičení, domácí práce, dobrý skutek, radostný požitek a čestné chování. Zvláště kolonku domácí práce ocenili rodiče a vyžádali si, aby modrý život pokračoval i v listopadu :). A za radostný požitek se nepočítají hry u počítače či jezení spousty sladkostí.

Klíče také mohly získat účastí na Legionářské výzvě a Strašidýlkové. Kde hledat nové skrýše se mohou všichni podívat na rajče, kde máme uložené naše fotky. Ale alba se skrýšemi jsou uzamčené. Aby se k nim dostali, musí rozluštit zašifrované heslo. Šifru ukazuji dětem na online schůzce, ale ještě je vždy pošlu i rodičům mailem. Po zadání kódu se dostanou k fotkám skrýší. Nemají žádný popis místa, mapu nic. Jen fotku. Děti máme v oddíle ze tří brněnských částí, proto skrýše rozmisťuji spravedlivě do všech těchto částí nebo na neutrální a vzdálenější území, které je nutí udělat si malý výlet. V prvním kole jsem otevřela 11 skrýší, a pak už každou středu vždy jen 3. Hru hraje u nás 30 dětí ve věku od 5-13let. Dokonce, nám díky ní přibili i dva noví členové. S malými dětmi se hry účastní rodiče. Ti starší si do skrýší zaběhnou sami. Někdy se zdá, že to rodiče prožívají víc než děti.

Regina Böhmová (TOM Rokytná), aniger@centrum.cz


HRY

Vyzvědači v temných uličkách (TOM Dakoti)

Foglarovská městská hra, kterou Dakoti letitě pořádají pro 200 tomíků, dostala „individuální“ ráz. Vedoucí motivují tomíky ke hře a svolají na určitý den a určitou hodinu do centra města tomíky a jejich rodiče ke hře. Nedojde ke kumulaci osob, jelikož každý hráč začne s hrou kdekoliv v hracím územím, dle svého uvážení. Hra se hraje 2 hodiny v centru města. Obálku s nastříhanými lístky s otázkami si hráči vyzvednou na jednom z několika předem určených míst těsně před začátkem hry. V určený čas losují první otázku z obálky a už se vydávají do ulic města hledat správnou odpověď. Přesná pravidla, za co mohou tomíci body získat nebo naopak ztratit, naleznete na dakotském webu (zde).

Po skončení hry se hráči vrací do svých domovů, odkud zasílají herní fotografie jednomu z vedoucích. Dvě hodiny po skončení hry je pak čeká online vyhodnocení. Během hry i vyhodnocení se tomíci řídí pravidlem fair-play. Body si tak na konci sčítají sami. Hráč s nejvyšším počtem bodů získává hlavní cenu, kterou je pro letošní rok fotomontáž jeho postavy s legendární trofejí – Větev. Fotomontáž ho předtaví radujícího se v davů tomíků, před týpkem či třeba na Eifelovce. Mladším hráčům nabízíme možnost hrát v doprovodu rodičů či starších sourozenců :).
Příloha ke stažení – ukázková herní mapy včetně foto míst a popisu (.pdf), sbírkové kartičky (.pdf), mustr otázky (.xlsx)

Kristýna Kvíky Beránková (TOM Dakoti), kristyna.berankova@centrum.cz

MAFIE (TOM Lesani)

Mafie je hra, kdy ve městě Karviné působí dvě znepřátelené mafiánské rodiny, každou z nich vede Don = vedoucí a má svého Sotto Cápa = rádce. Hlavním motivem hry je dostat Dona z vězení a zjistit proč se tam ocitl. Úplně na začátku Don volá v noci Sotto Cápovi, aby svolal co nejdříve rodinu =družinu, poté začíná samotná hra. Děti dostanou každý týden seznam nových úkolů s krátkým vysvětlením, proč zrovna tohle je teď důležité. Také je zde úkol, který se prolíná celou hrou – výběr výpalného, určuje, kde má daná rodina vliv. 2x týdně vedení kontroluje Městské podniky jako večerky, kavárny, restaurace atd.…, kam děti lepí cejchy (nálepky). Té rodině, které náleží horní cejch má z daného místa finanční profit. Cílem je, aby nejlépe každé dítě ve skupině mělo na týden aspoň nějaký malý úkol a zapojilo se tak do celé hry. Úkoly na týden tvoří v podstatě jednotlivé etapy. Veškerá komunikace s dětmi probíhá přes Messenger – každá rodina má vlastní skupinu a 2x týdně online Consilio Grande = družinovka, kde Don předává své rodině úkoly a probírá co a proč se (ne)povedlo minulý týden. A poté Commisione = oddílovka, kde se schází celý oddíl na Google meet. Donové se vždy krátkou scénkou snaží posunout příběh dál a určit, o co se bude ten večer hrát. Poté hrajeme online hry, kde děti získávají body nebo peníze. Celá hra je koncipována minimálně na měsíc a klademe důraz, abychom děti dostávali do situací, které neznají (byty kamarádů, využití rodičů a bývalých členů). Hra je komplexní a její prezentace na venek probíhá na FB přes oddílové noviny, kam přispívají i samotné děti. Je třeba podotknout, že hra je na organizaci velice náročná. Doporučujeme pouze pro oddíly, kde tým vedoucích a instruktorů má minimálně 5 lidí. Zde naleznete kompletní materiály ke hře.

Adam Noremberczyk (TOM Lesani)

20. 11. 2020

Chcete se inspirovat pro tvorbu oddílového programu v online době? Tak rychle sem! Třetí videodiskuze nad oddílovými aktivitami v online době proběhla ve čtvrtek 19. listopadu. Do videokonference na natlačilo přes 70 vedoucích a instruktorů od tomíků a možná i z dalších organzací. Opět jsme požádali několik oddílů o představení aktivit, které mají vyzkoušené i v online prostoru a bylo to zase super! Sešla se hromada nápadů a my ji přinášime i vám všem. Popisované aktivity jsme rozdělili do 3 kategorií: HRY, AKTIVITY, TECHNICKÁ POMÁHÁTKA.

Další tipy na aktivity, které můžete využít v době omezení osobního setkávání naleznete ve starších článcích: Jak na oflajn program v onlajnu a Co dělat na online schůzkách? Vyzkoušejte třeba tyto aktivity…

A nyní již k samotným nepočítačovým aktivitám, o kterých byla tentokrát řeč.


HRY

Kimovka

​Vedoucí připraví na zem X předmětů, na které posléze zaměří svou kameru. Po určitě době kameru vypne a tomíci si zapisují, co si zapamatovali. 

​Inspirace: TOM Hvězda severu – Josef Fiala, Ondra Svida 

​Prospektoři

Vedoucí nasdílí tabulku například 10×10 polí. Děti na nich postupně odkrývají pole (A4, C9 apod.) s cílem najít uhlí, zlato a jiné cennosti (každý za jiný počet bodů). Na poli, kde nic není, je úkol pro všechny či jen pro toho, kdo pole odkryl (dřepy, skoky, někam doběhnout atd.). Cílem je sebrat co nejvíce bodů.

Inspirace: TOM Rokytná – Regina Böhmová

Noc se blíží​, džunglí se plíží

​Každé dítě si určí vlastní unikátní zvíře (buď postupným vyvoláváním či možné lépe do chatu) a zapne kameru. Následně všichni zavřou oči a hráč na tahu praví: „Noc se blíží, džunglí se plíží XY,“ kdy místo XY vykřikne nějaké zvíře. Všechna ostatní zvěř-tomíci prchají mimo dosah kamery, kdežto zvíře-tomík XY otevře oči a snaží se lapit (říci) jména těch, co ještě vidí na obrazovce. Pokud si změní pozadí (možnost v Meetu) – nahrají si fotku daného zvířete, hru to zpřehlední.​

Inspirace: TOM Rokytná – Regina Böhmová

Prasátko kvíkni

​V menších skupinkách menších dětí. Tomíci zavřou oči, načež vybraný (jak vybrat tak, aby o tom ostatní nevěděli? To zkuste vymyslet 🙂 ] kvíkne, ideálně změněným hlasem. Ostatní otevřou oči a snaží se přijít na to, kdo zvuk vydal. 

Inspirace: TOM Rokytná – Regina Böhmová

Detektivové

  • Varianta 1 – tomíci zapnou kamery. ​Vyberete jednoho tomíka – detektiva, který zavře oči. Následně ostatní tomíci něco na sobě či v prostoru zabraném kamerou změní (nasadí čepici, vymění triko, přesunou hrnek, zapnout TV…). Detektiv posléze hádá a sbírá body za každou odhalenou osobu. 
  • Varianta 2 – hrát na týmy, tedy naráz více spolupracujících detektivů.

​Inspirace: TOM Oftalmo – Jája Póčová

Přinášecí hry

  • Varianta 1 – vedoucí si připraví X věcí a poté po jednom ukazuje. Tomíci ihned vyběhnou sehnat stejnou věc doma a ukážou na monitor.
  • Varianta 2 – vedoucí hlásí, že tomíci mají přinést věc na písmeno X, barvu Y či třeba obléci si něco v barvě Z.
  • Varianta 3 – přinést z lednice tu nejvíce prošlou věc.
  • Varianta 4 – pro malé zahrát si „Čáp ztratil čepičku, m​ěla barvu barvičku ​XY“
  • Varianta 5 – Na sultána. Vedoucí hraje sultána, hlásí, co si jako sultán přeje (pěkně divadelně) – třeba něco na písmeno X, jindy na barvu Y a někdy něco, co neobsahuje písmeno Z.
  • Varianta 6 – Vedoucí popisuje slovně předmět – Je kulatý, dá se umýt v myčce, většinou má ucho atd. A děti mají za úkol přinést to, co si myslí, že je popisováno. 

​Inspirace: TOM Lotři​ – Tom Buriánek​, TOM Pěšinky a Ostříži – Vašek Holý​, TOM Trilobit – Michal Merhaut, TOM Skřítci Plzeň – Agátovec Špagátovec, TOM Oftalmo – Jája Póčová

​Pantomima

Vedoucí vybranému hráči předá informaci, co má předvádět/popisovat/kreslit, ten se následně snaží a ostatní tomíci hádají. Nebo si děti do svého klobouku doma vhodí 10 napsaných lístečků (např. 3 zvířátka, 3 povolání, 3 věci, co mají v pokojíčku a 1 sport). Lze si nechat také náhodně vygenerovat slova na www.activityonline.cz, kde vám stránka i stopne čas. Pro pantomimu je potřeba větší prostor před kamerou (aby byla vidět celá postava). Pro kreslení se dá využít Jamboard, přímo v Meetu najdete v možnostech. Poté si dítě vylosuje třeba házecí kostkou jestli pantomimuje, slovně popisuje nebo kreslí. Kdo si myslí, že ví, napíše do chatu svůj tip.  Vedoucí sleduje a čte typy z chatu, aby pantomimující dítko nemuselo koukat do chatu. Na konci, ještě dítko musí ukázat na kameru vylosovaný papírek,aby ukázalo, že bylo slovo správně uhodnuto.

Dá se využít https://gartic.io/, kdy ale daný hráč nekreslí, ale popisuje, předvádí. 

Inspirace: TOM Robinsoni – Anežka Klabanová, TOM Lotři – Tom Buriánek

Bingo

  • Varianta 1 – předem nahlásit, aby si tomíci připravili tabulku 5×5 polí a do ní zapsali vybraná čísla 1-99. Vedoucí pak na online schůzce hlásí náhodná čísla a tomíci čekají na bingo = vyplněná všechna pole.
  • Varianta 2 – místo čísel si zakreslí turistické (mapové) značky, vedoucí pak uříká jejich názvy, tedy děti musí značky znát, jinak nevyhrají.

Inspirace: TOM Dakoti – Véna​ Křepelák​, ​TOM Rokytná – Regina Böhmová

Na siláka

​Děti se snaží co nejdéle udržet sirku či špejli jen pomocí mimických svalů mezi nosem a horním rtem. Startuje se společně, postupně odpadávají. Dobré natočit/vyfotit.​

Inspirace: TOM Dakoti – Véna​ Křepelák​

Házení kostkou

​Předem se zahlásí, že mají mít tomíci kostku. Děti si zapnout mikrofony a na společný start se snaží naházet postupně 1-2-3-4-5-6. Jakmile hodí číslo, které potřebují, zahlásí to. Tím vznikne krásný šum a živelnost. Kdo zahlásí „6“, končí.

Inspirace: TOM Dakoti – Tomek Hurt​

Tvorba příběhu

​Tomíci postupně tvoří příběh  každý vždy jednu větu. Na předchozí větu navazují spojením „ano a“, aby nemohli větu negovat. Postupně tvoříme nějaký klidně tematický příběh. 

​Inspirace: TOM S.T.A.N.​ -​ Ondra​ Šejtka​

​Asociace slov

​Jasně dané pořadí dětí – například napsaný seznam jmen, nasdílená obrazovka, kde je pořadí uvedeno. ​Poté každý hráč řekne 1 slovo, které ho napadne jako první po tom, co zaslechne slovo předchozí (tedy tvoří asociace). Takto se jede několik kol stále ve stejném pořadí. Poté se hra přeruší a je snahou v opačném pořadí se dostat od posledního slova zpět k prvnímu.

​Inspirace: TOM S.T.A.N.​ -​ Ondra​ Šejtka​

Empatie​ či Šestý smysl 

Vedoucí si připraví 10 otázek. Některá bez nabídky (například: Napište jakékoliv mužské jméno, zvíře, oddílovou hru, tábořiště atd.), jiná s nabídkou (zvolte rub-líc, zvolte českého krále atd.). Tomíci si na papír píší odpovědi – ne to, co se jim líbí, ale co si myslí, že napíše nejvíce ostatních hráčů. Po 10 kolech vedoucí projde otázky a postupně vyhodnocuje. Tomíci získají v každé otázce tolik bodů, kolik hráčů odpovědělo to samé, co mají oni. Kdo ma na konci nejvíce bodů, má nejlepší šestý smysl, je nejvíce empatický:)

​Inspirace: TOM Zlaté šípy – Angelika Maléřová

Cukr káva 

​Vedoucí stanoví posloupnost několika úkolů (např. 10 dřepů, postavit věž z 10 knížek, obléci si nové tričko apod.). Poté se jeden hráč otočí za kamerou a říká klasické cukr, káva, limonáda, čaj, rum bum. Poté se otočí a dívá se, zda se někdo za kamerami hýbe. Ostatní se mezitím vždy snaží splnit zadané úkoly. Pokud se někdo po otočení hlídače pohne, a hlídač ho odhalí, tak musí plnit úkoly od začátku.

Inspirace: TOM S.T.A.N.​ -​ Ondra​ Šejtka​

Městečko Palermo

Každý oddíl má mírně jiná pravidla. Vyzkoušeno na variantě s jedním mafiánem – vrahem. Toho vedoucí určuje třeba přes SMS, aby byl výběr tajný. V době spánku (zavřené oči) se pak probouzí jen jeden mafián a určuje oběť. Poté se probouzí Cattani a ptá se. Buď opět přes SMS či třeba napsáním jména na papír a jeho zdvižením do kamery. Nutností jsou zapnuté kamery.

TOM Trilobit – Michal Merhaut

Na kocourka a na myš

Na kocourka a na myš. Jedno dítě je kocourek a ostatní jsou myšky. Kocourek se schová pod stůl a číhá. Myšky na něj volají a provokují ho: “ Kocourku vylez, čičíčí atp.“ Najednou kocourek vyskočí a myšky se musejí schovat z dosahu kamery. Koho kocourek uvidí, ten ho vystřídá. Pokud uvidí víc dětí, tak někoho vybere. Přes mikrofony je to sice dost náročné, ale děti se u toho vyřádí 

TOM Rokytná – Regina – pro malé skupinky

Icebreaker

Zkuste schůzku rozbít tím, že vyzvete, aby si doběhli pro nějaké pokrývky hlavy – kdo bude nejoriginálněší? Dopředu dětem říct, aby si připravily kostýmy na nějaké téma (Pohádky, Haloween atd.

TOM Pěšinky a Ostříži – Vašek Holý, TOM Oftalmo-Jája Póčová

Technické drobnosti

  • Rychlost stisku jména – V případě, kdy potřebujete určit pořadí. Tomíci si mohou do chatu napsat své jméno ale neodesílat ho. Pak plní úkol a po jeho splnění odpálí “odeslat”. Lehce poznáte prvního. 
  • Využití pozadí – V mnoha hrách může pomoci či ozvláštnit hru, když naučíte děti měnit pozadí v Meetu (vpravo dole tři tečky a následně “změnit pozadí”. Možno nahrát libovolnou fotku, obrázek.

AKTIVITY

Vařící schůzky 

Ideální je, když mají děti možnost se na cokoli doptat a vedoucí vidí na kamerách, jak postupují. Je dobré začínat jednoduššími recepty. suroviny je dobré buď rozdat např. v klubovně během určitých „návštěvních hodin“ či dát seznam k nákupu účastníkům vařících skůžek s dostatečným předstihem (tj. ne až v den schůzky). Video z pečení burgerů zde: https://oddilpoutnici.cz/blog/pekli-jsme-hamburgery

Poutníci – Ondra Turek

E-táborák 

Vedoucí, kteří hrají na hudební nástroje a zpívají, musí mít dobrý mikrofon. Jinak je nepříjemné to poslouchat. Děti předem naučíme mutovat mikrofony. O písničky na přání žádají v chatu nebo hlasem po skončení písničky. Vedoucí mohou podporovat dobrou náladu např. zapálením svíček / zapalovačů jako na koncertu, přinést si nějaké rekvizity, tleskat „bez zvuku“ na kameru atp. Vhodné je aktivitu prokládat vyprávěním příběhů z online schůzek, online výprav či vzpomínkami na offline dobu. Také je možné udělat obdobu v podobě livestream online koncertu např. na Youtube či Facebooku (tam bude asi vyšší dosah). Ukázka z oddílového online koncertu v rámci 3. narozenin Neobyčejné klubovny zde: https://www.facebook.com/neobycejna.klubovna/videos/393593065146313

Poutníci – Ondra Turek

Upcycling plastů 

Výroba věcí z recyklovaného materiálu (truhlíky a bižuterie) s dopomocí vedoucího a sdílené obrazovky. Video je uvnitř článku z online výpravy zde: https://oddilpoutnici.cz/blog/online-vyprava-skleneny-letajici-vytah

Poutníci – Ondra Turek

Zkoušky online 

Možnost plnění oddílových zkoušek a dovedností distanční formou s možností konzultací a plnění si bodů u vedoucích v době zkušebních hodin. Postupně natáčime i instruktážní videa. Jak to celé funguje píšeme zde: https://oddilpoutnici.cz/zkousky-online. Inspirace pro vedoucí nejen v online režimu: https://oddilpoutnici.cz/inspiruj-se

Poutníci – Ondra Turek

Deskovky distančně 

Hráli jsme deskovou hru tak, že herní desku s figurkami a kartami snímala webkamera 1 a webkamera 2 snímala hráče (vedoucího). Účastníci byli připojeni skrze webkameru ve stejné virtuální místnosti na Google Meets a  sami házely kostkou na vlastním stole, přičemž hlásili výsledek hodu. Vedoucí hýbal s figurkami a četl události na kartách.

Poutníci – Ondra Turek

Výroba luku a šípů 

Účastníci si v klubovně vyzvedli materiál + návod. V určený čas pak vedoucí z pozice lektora skrze videokonferenci ukazoval co a jak. Výroba byla z plastové trubky, pěny, provazu… Levné materiály a jednoduchá výroba typu udělej si sám.

Poutníci – Ondra Turek

Trsáme před obrazovkou

Můžete vytvořit taneční videoklip na jakoukoliv písničku. Jedinou přípravou k tomu bylo, že jsme si připravili kostými, čepice, vybrali písničku a jeden z vedoucích zapnul program, který umí nahrávat přesně to, co se děje na obrazovce (např. Free Screen Recorder). Nastavíte, jakou oblast chcete nahrávat, například nenahrávejte horní lištu internetového prohlížeče. A pak už se jen tancuje. Vyplatí se natočit si více materiálu, to znamená, že si písničku pustíte víckrát, abyste měli pak pro sestřih videoklipu větší výběr. Na tuto aktivitu lze pak navázat se staršími dětmi ukázkou toho, jak video lze setříhat (Windows Movie Maker, VEGAS studio, GoPro studio,….) a vložit k němu písničku.

TOM Robinsoni – Anežka Klabanová (klabanova@seznam.cz)

Emoji kvíz

Hráči hádají, co dané emotikony představují. Písně, pohádky, přísloví, na co si jen vzpomenete. Děti jsou rozděleny do týmů a chat používají jako hlasovací zařízení. Kvíz na téma české a Disney pohádky k dispozici na tomto odkazu.

TOM Lesani – Alča Kolomazníková

Poznej písničku

Dětem se pustí známá písnička nebo znělka z filmu, pohádky, seriálu a jejich úkolem je, co nejrychleji ji uhodnout. Děti jsou rozděleni do týmů a chat používají jako hlasovací zařízení. Při prvním komentáři můžete písničku pozastavit a děti postupně hádají. Pokud někdo neuhodl, zkouší hádat další. Po technické stránce je tato hra na přípravu složitější, postup vysvětlujeme v prezentaci na odkazu. Samotnou verzi hry můžete najít zde.

TOM Lesani – Alča Kolomazníková

Večerníčky

Jde o krátká videa s pohádkovým příběhem, která jsou zveřejňována v pravidelném čase, např. jednou týdně. Je to jeden ze způsobů, jak zůstat v povědomí oddílových dětí, jeden střípek mozaiky aktivit v dnešní online době. Na tvorbě se podílejí vedoucí, kteří se tak stávají vypravěči, herci, kameramany, střihači a režiséry.

TOM Zlaté šípy – Ivo Skoček

Vlaštovka

Společně s dětmi vytvoříte papírovou vlaštovku. Jakmile ji mají složenou, dostanou za úkol doletět s ní co nejrychleji směrem k nejbližšímu rodiči a dotknout se ho. Kam vlaštovka doletí, tam ji dítě zvedne a hází dál až k vybranému rodiči.

TOM Dakoti – Tomek Hurt

Turistické závody

Tohoto internetového turistického závodu se můžete zúčastnit z pohodlí svého domova. Na trati vás budou čekat topografické značky (TT), dřeviny, hrady a další zajímavosti (KPČ). Přihlaste se na stránky turistických závodů www.turisticky-zavod.cz, v levém sloupci jsou On-line testy TZ. Dále klikněte na horní liště na virtuální TZ a vyberte si kategorii, do které patříte. „Proběhněte” si celý závod a na konci se dozvíte výsledky.

TOM Stopaři – Ája Fúsková

Uzlování, šifrování, poznávačky, skládačky

Během online schůzek lze provádět i klasické tábornické aktivity jako např. uzlování, výuka šifrování, poznávačka stromů apod. Při uzlování je třeba jen počítat s tím, že dětem nemůžete přímo pomoci. Vysvětlit a popsat se to však dá a je to i velká legrace. Ukázka různých typů šifer je také použitelná. Všechny aktivity se pak dají vhodně zkoušet s použitím Kahootu, kde se dětem ukazují napsané kousky šifer a děti je musí správně vyluštit a vybrat vhodnou odpověď. Rovněž jsme s dětmi skládali origami (večerničkovské čepice, ješstřábi, parníky, různá zvířátka…), což bylo velmi zábavné, ale náročnější na vysvětlení.

TOM S.T.A.N. – Ondra Šejtka


TECHNICKÁ POMÁHÁTKA

Samozřejmě funguje stará dobrá hrací kostka, stopky na mobilu, zapisování bodů na papírek, losování z klobouku atd., ale existují webové stránky, které tyto funkce poskytnou a vy je nasdílíte přes obrazovku ostatním, aby věděli, kolik zbývá času a kolik padlo na kostce. Takových udělátek existuje hodně a vy si můžete vybrat podle toho, jestli se vám líbí vizuálně a nebo třeba podle toho, jak jsou multifunkční (např. https://cs.piliapp.com/, https://app.classroomscreen.com/ ). Některé jsou bohužel plné reklam, těch se můžete zbavit pomocí Google rozšíření „uBlock Original“.

Nevýhodou je také to, že musíte sdílet obrazovku a to znamená, že se vám změní rozložení dlaždic (respektive počet a velikost obrázků dětí). Lze vyřešit tak, že se do videohovoru připojíte ještě jednou, ale ne klasickým tlačítkem “Připojit se”. Při vstupu do místnosti využijete tlačítko “Sdílet obrazovku”. Budete tam tedy jednou jako osoba a podruhé se sdílením obrazovky.

  • Stopky, odpočet času, budík atd.- https://www.timer.net/cs/, https://hodinyonline.cz/stopky/
  • Počítadlo bodů (inspirováno TOM Pěšinky a Ostříži) – https://keepthescore.co/ Umí 4 varinaty počítadel. Základní-ke jménu přiřadí počet bodů, které lze průběžně editovat. Další variantou je počet bodů seřazený do pořadí. Další ukazuje počet získaných bodů v jednotlivých kolech a počet vítězných kol. A poslední varianta je basketbalová svítící tabule, pro onlinovky nejspíš k ničemu J
  • Kolotoč, ruleta (losování) (inspirováno u TOM Trilobit) – https://wheelofnames.com Můžete si nechat vylosovat jména dětí, číslici, úkol, výhru atd.
  • Hod kostkou – https://cs.piliapp.com/random/dice/ Můžete házet buď 1 kostkou nebo dokonce 6 kostkami naráz.
  • Generátor číslic – https://supermartas.cz/aplikace/online/nahodna-cisla/ Vygeneruje vám žádaná počet číslic v zadaném rozmezí. Pro hru bingo atd.

Těšíme se na vás u dalších inspirativních videohovorů. Další společné setkání Kolotoč nápadů proběhne ve čtvrtek 3. prosince od 20 hodin a bude zaměřen na téma využití nástrojů od Google při práci v oddílech.

Anežka Klabanová, Tomek Hurt, Ivo Hop Skoček, Ondra Šejtka


Naši partneři