Hledat na webu
-
Naposledy přidáno
Nejbližší akce
Weby RADAMBUK
- BAMBIFEST Č.B.
- Facebook ICM České Budějovice
- Facebook MAJÁK – vzdělávací středisko RADAMBUK
- Facebook Mládež kraji – kraj Jihočeský
- Facebook RADAMBUK
- Facebook Radambuk Jižní Čechy
- Informační centrum pro mládež České Budějovice
- Instagram RADAMBUK
- Jihočeské tábory
- Krajské rady dětí a mládeže
- Mládež kraji – Jihočeský kraj
- Youtube RADAMBUK
Podporují nás
Archiv
Dětské spolky se bouří: Novela zákona o veřejném zdraví neúnosně zatíží dobrovolníky!
Napsal: kancelar | Dne: 16 února, 2015
Kategorie: Informace z ČRDM a Krajských rad DaM Novinky
Aktuality ohledně projednávání novely Zákona o veřejném zdraví
Vážení přátelé, díky mnohým z vás se podařilo odsunout projednávání zákona na pozdější termín a nyní se celá novela vrátila zpět do sněmovního Výboru pro zdravotnictví, kde se bude znovu projednávat.
Protože se možná mnohým z vás ozvali sami poslanci s dotazy k vašim dopisům, níže zasíláme stručné informace, co v takovém případě odpovídat, resp. co se nám vlastně nelíbí a co bychom rádi změnili.
- Upravit sankce §92, které mají dopad na pořadatele škol v přírodě a zotavovacích a jiných podobných akcí. Pokuty, které jsou tam navržené, jsou likvidační a je potřeba je podrobit revizi. Seznam sankcí, které se nás dotýkají, přikládám do přílohy (sankce se navíc mohou kumulovat). Seznam sankcí: http://crdm.cz/download/legislativa/sankce-ochrana-ver-zdravi.docx
- Odstranit zbytečnou administrativní zátěž pro rodiče, kteří posílají děti na zotavovací akce. (naše podpora pozměňovacího návrhu poslance Farského), opravit texty prohlášení, které obsahují logické, dlouho známé chyby (viz http://crdm.cz/download/legislativa/pn-farsky-zakon-verejne-zdravi.pdf).
- §9 odst. 1 písm. a) očkování jako podmínka účasti na škole v přírodě a zotavovací akci je neopodstatněná. Navíc Ministerstvo zdravotnictví využívá pořadatele (učitele, dobrovolníky v dětských organizacích, sportovce, pracovníky DDM apod.) jako nástroj tlaku na rodiče a to pod obrovským strachem z likvidačních sankcí. Úplně stačí, když provozovatel „bude vědět“, zda je dítě očkované (viz návrh poslance Farského).
Změny bychom viděli tedy ve výše popsaných paragrafech, preferovali bychom vrácení novely předkladateli, jelikož se domníváme, že předloha je v části zotavovacích akcí připravená bez jakékoli diskuse s cílovou skupinou a respektuje pouze snahu Ministerstva zdravotnictví na vyšší proočkovanost. Takováto komunikační strategie povede k přesnému opaku. Místo toho, aby stát rodičům vysvětloval, proč je nutné a důležité, aby nechali očkovat své děti, tak uloží pokuty těm, kteří by – byť nedopatřením – vzali tyto děti na školu v přírodě. Na školu v přírodě s těmi stejnými dětmi, se kterými sedí celý rok v jedné místnosti…
Novela zákona o veřejném zdraví 258/2000 Sb. byla dnes (12. 2. 2015) nakonec stažena z plenární schůze Poslanecké sněmovny a vrácena do sněmovního Výboru pro zdravotnictví. To nám dává více času, a tím roste naděje, že se nám podaří dosáhnout smysluplných změn v návrhu novelu a vytvořit lepší podmínky pro práci organizací, jejich zaměstnanců a dobrovolníků.
Tato novela může vážným způsobem ohrozit dobrovolníky, kteří pracují s dětmi ve spolcích a dalších právních formách organizací. Novela zmíněného zákona se týká povinností uložených organizacím, ale i školám a školským zařízením, které realizují letní tábory, školy v přírodě a podobné zotavovací akce pro děti do 15 let na dobu delší než pět dnů. Týká se především sankcí, které jsou organizacím vyměřeny za nedodržení správních povinností.Některé v novele stanovené povinnosti jsou nesprávně formulovány, jiné přinášejí neúčelnou administrativní i finanční zátěž a další přinášejí povinnost stát se nástrojem pro vymáhání dodržovaní dalších povinností, které zákonným zástupcům zákon stanoví (jako je tomu v případě podmínění účasti na zotavovací akci splněním očkovací povinnosti).
Hrozba vychází především z horní hranice sankce, která může být provozovateli zotavovací akce uložena za porušení správní povinnosti.
„Z našich zkušeností vyplývá, že v současné době jsou provozovatelům za administrativní pochybení ukládány sankce v řádu několika set až několika tisíc korun,“ říká Aleš Sedláček, předseda ČRDM. Horní hranice pokuty za správní delikt je totiž v návrhu novely stanovena na 100.000 až 500.000 Kč. Nárůst horní hranice sankce povede pravděpodobně ke skokovému nárůstu výše sankcí. Je nepravděpodobné, že budou udělovány výhradně sankce ve výši 1–2 % horního limitu sankce. Taková sankce může představovat pro všechny dobrovolné pracovníky s dětmi obrovskou psychickou zátěž a pro všechny organizace pracující s dětmi a mládeží, ale i např. školská zařízení hrozbu nebo alespoň naprosto nepřiměřený finanční závazek, kterému ani nemohou v rámci svých rozpočtů dostát.
„Sankce tohoto typu nemá již preventivní či výchovný charakter, ale spíše demotivuje a odrazuje od pořádání jakýchkoliv akcí s dětmi,“ vysvětluje Aleš Sedláček. „Věříme, že záměrem zákona primárně není odrazovat – potažmo likvidovat – ty, kteří se snaží pracovat s dětmi, a že poslanci vrátí návrh novely k přepracování,“ dodává předseda ČRDM.